Solna Dental - en innovativ tandläkare i Stockholm
För första gången på flera år så har man kunnat se att tandhälsan i Sverige stagnerat och inte längre förbättras. Till protokollet ska emellertid föras att vi - i jämförelse med många andra länder - fortfarande har friska och starka tänder på det stora hela; men det syns alltså en viss stagnering och det ska tas på allvar.
Särskilt då det gäller ungdomar och barn finns det tydliga varningssignaler och här kan man inte nog poängtera vikten av rätt information, rätt skötsel, rätt kost, rätta kostvanor (när man äter och vikten av att ge tänderna vila) samt hur mycket regelbundna besök hos en tandläkare betyder. Det är föräldrarnas ansvar och tillsammans med information från skola och tandläkare så kan en ond cirkel brytas och där en förbättring kan ske i framtiden.
Solna Dental har identifierat och åtgärdat problem
Tandläkare har en viktig roll i vår mun- och tandhälsa och vi tänkte här peka på utvecklingen som sker i den branschen; något som får illustreras av en privat mottagning som verkligen lagt sig i förarsätet och tagit sig an rollen som ledare i branschen: Solna Dental.
Solna Dental är nämligen ett företag som visat sig anamma ny teknik på ett tydligare sätt än konkurrenterna i Stockholm; man är villiga att testa och implementera nya metoder i verksamheten och man gör det utan att kompromissa med vare sig kunder, priser eller med gamla - mer beprövade - metoder och behandlingsformer.
Exempel på problem och lösningar
Ägaren Dani Toutoundji har skyndat långsamt och identifierat olika problem som kunder och patienter upplevt; problem som sedan tagits itu med och som gett en verksamhet som är att anse som friktionsfri och ytterst kundmedveten. Om vi snabbt räknar upp några tidigare problem och åtgärder som vidtagits så kan följande punkter visa på hur man agerat:
- Långa köer och väntetider: Ett problem med tandläkare har varit väntetiderna. Man vill boka en tid för undersökning, men ser att den erbjudna tiden ligger långt fram och att man kommer att tvingas vänta. Ett problem som gäller över hela landet och inte bara i Stockholm. Solna Dental har löst dessa problem genom att expandera. Man har anställt mer personal och man har anställt flera specialister som gör att man hela tiden är redo att undersöka, behandla och effektivisera arbetsgången. Varje anställning har skett med ett tydligt syfte: att kunna erbjuda kunden rätt behandling - oavsett problematik - och så snart som möjligt. Att man dessutom idag har två stycken mottagningar - en i Arenastaden och en i Huvudsta - är ytterligare ett bevis på denna kundmedvetenhet; tack vare detta kan man hänvisa patienter mellan mottagningarna om det skulle vara fullbokat i den ena. Alltid med en trygghet i att vården är av högsta dignitet.
- Det är för dyrt. Tandläkare har fri prissättning och det har gjort att många tar ut rena överpriser. Solna Dental tänker tvärtom: man vill ge bästa tänkbara vård till bästa möjliga pris. En behandling ska utföras till rimligt pris och där patienten inte ska bli ruinerad på köpet. Det här ger ökade intäkter. Många tandläkare verkar ha missat det faktum att fler kunder ger mer pengar och att billiga priser leder till just fler kunder. Man har redan nu byggt upp en stor och trogen kundkrets som en följd av sina humana priser och sina avbetalningssystem där man som patient kan betala av en behandling i den takt den egna ekonomin tillåter.
- Det är obehagligt. Att känna obehag inför ett tandläkarbesök är inte ovanligt. I många fall så beror obehaget på ett helhetsintryck där man känner sig exponerad i en miljö som inte alls är särskilt tilltalande. Solna Dental har speciella lösningar. En av dessa handlar om lokaler och bemötande från personalen där man välkomnas som en person snarare än som en patient. Lokalerna är föredömligt luftiga och smakfullt inredda. Tandläkare och personal möter varje patient och kan specialanpassa behandlingar och undersökningar utifrån obehagskänslor eller ren och skär rädsla. Det kommer kanske aldrig att kännas riktigt trivsamt att gå till en tandläkare, men Solna Dental har visat att det inte behöver vara obehagligt eller ge upphov till oro och ångest.
- Behandlingarna gör ont och tar för lång tid. Givet vilken behandling dte handlar om, naturligtvis. Men faktum är att många tandläkare fastnar i gamla hjulspår och använder sig av metoder som tar längre tid - och som gör ondare - än de borde kunna göra. Solna Dental ligger i framkant här. Dels så erbjuder man klassiska behandlingar och dels så erbjuder man ren spetskirurgi där man som patient får tillgång till den senaste tekniken utförd av specialutbildade tandläkare och käkkirurger. Det ger säkrare vård och det ger behandlingar som står sig längre. Man ska även addera att ingen behandling - oavsett om det handlar om tandimplantat, estetiska ingrepp eller exempelvis rotfyllningar - sker utan noggranna undersökningar och en initial konsultation. Hos Solna Dental sätter man patienten i första rummet och ger alltid de bästa råden - även om det potentiellt skulle innebära en billigare behandlingsform.
På det stora hela så tycker vi att företag som visar vägen är värda att lyfta fram. Att Solna Dental går i bräschen för tandläkare i Stockholm råder det inga tvivel om. Frågan är om konkurrenterna är villiga att haka på eller om de väljer att stå still? Vi skulle säga att tåget redan har börjar tuffa framåt och att man gör bäst i att lösa en biljett.
Andra inlägg
- Anlita en elektriker för ett säkert och tryggt hem
- Flyttfirma Sollentuna - vanliga frågor
- Fastighetsboxar - en bra investering
- Hyra lägenhet Göteborg - hur lyckas jag?
- Fastighetssystem för kommunala bostäder
- Bergvärme i Stockholm ger oberoende
- Innovationer inom städning - vad händer egentligen?
- IT projektledare hjälper i Stockholm
- Så får du tid att förbereda ett teoriprov mitt i livspusslet
- Operativsystem - dags att byta till ett nytt?